Prac [onoterat]
Bolag: Prac
Grundat: 2020/2021
Förvärvsår: 2022
Bransch: Styling- och hygienprodukter
Grundare: Kajsa Nilsson och Caroline Forsmark
VD: Caroline Forsmark
För oss blev Corona en kris som ledde till någonting bra. Det föll sig så naturligt att starta Prac. I början av 2020 frilansade Kajsa för en reklambyrå och Caroline arbetade på marknadsavdelningen för ett utbildningsföretag. Med erfarenhet inom marknadsföring och försäljning såg vi en lucka på marknaden och där med en möjlighet till ett nytt varumärke. Under Corona blev det en bra tid för oss att göra detta.
Kort och gott erbjuder vi svensktillverkade och 100% veganska och parabenfria styling- och hygienprodukter med en subtil unisexdoft. Främst inriktade på en manlig målgrupp erbjuder vi någonting annat än det som finns i hyllan idag – och i ärlighetens namn – på den hyllan har det inte hänt så mycket sedan 80-talet. Detta är en produkt som i stort sett alla använder och som man som kille börjar använda i tidiga tonåren, och som fortfarande luktar väldigt ”herrigt” och starkt. Det var då vi såg luckan på marknaden.
Vi både lever och bor med vår målgrupp, i och med våra män och söner, och vi förstod utmaningen när våra söner kom upp i tonåren och skulle köpa sina första produkter. Då fanns det i princip bara produkter från några få stora globala leverantörer att välja mellan. Det har skett en stor doftresa de senaste åren med till exempel Ben Gorham och hans Byredo och nuförtiden är vi generellt mer måna om vad vi använder för produkter och vad varumärket förknippas med.
När vi började hade vi inget kapital utan fick vår första investerare genom en sweat equity i Hong Kong Agency och började sedan kontakta fabriker här i Sverige. Ingen av oss är kemist eller erfarenhet av att driva liknande bolag så vi behövde därför kroka arm med andra. Vi har som grundregel att vi bara ska arbeta med de bästa inom varje område. Vi är bra på vissa delar – men inte alla.
Det började med att vi tog fram två produkter, vår Deodorant & Body spray och Hair & Body wash. Det var efter det som vi kom i kontakt med Apoteket AB och tog plats i deras sortiment med våra produkter.
Hösten 2022 klev Falvir in som investerare och med deras stöd i form av kapital, erfarenhet och kontaktnät kunde vi inte enbart utöka vår marknadsföring utan även bredda vårt produktutbud. På så sätt fick vi upp omsättningen och tog en större plats i hyllan och tog oss in hos större återförsäljare så som Lyko, Kicks, Apotea och Apoteket Hjärtat.
Falvir besitter mycket erfarenhet och det känns tryggt att ha med dem och deras kontaktnät. De är verkligen lyhörda och både som individer och bolag är det väldigt tillgängliga och personliga. Det är lätt att plocka upp telefonen och höra av sig. De ställer även vassa frågor och det är verkligen bra att få se på en aspekt från alla vinklar.
Prac står för Practice. Det är så relaterbart, för alla har vi drömmar att kämpa för. ”Practice makes perfekt” är lätt att applicera enbart på sport men det kan även handla om att laga den bästa pizzan eller investera i rätt aktier. Vi ger kunden så mycket mer än en bättre produkt med fräschare doft. Prac finns där för de som tränar och aldrig ger upp. Prac håller drömmarna fräscha för den som drömmer om att bli NHL-proffs såväl som för den som vill bygga och sälja ett stort företag.